انواع کارتخوان، کدام دستگاه پوز مناسبتر است؟

انواع کارتخوان

 


انواع کارتخوان، کدام دستگاه پوز مناسبتر است؟

برای جواب به این سوال (چه نوع کارتخوانی مناسب کسب و کار ماست؟)  اول باید شناخت کلی نسبت به انواع دستگاه pos داشت. تلاش می‌ کنیم بدون وارد شدن به مباحث پیچیده فنی، با معرفی کلی انواع دستگاه هایی که تاکنون به بازار عرضه شده، پاسخ مناسبی به این سوال ارائه کنیم. دستگاه های کارتخوان، به نسبت متوسط عمر حضور در بازار پرداخت الکترونیک، از سایر ابزارهای این حوزه پرتغییرتر بوده و با شتاب بیشتری مسیر پیشرفت را طی می‌ کنند.

ساختار فنی کارتخوان از سایر ابزارهای عمومی پرداخت، مانند خودپرداز بسیار ساده‌تر است. از طرفی چون به تعداد بیشتری از این دستگاه ها نیاز است، تولید اقتصادی و انبوه آن اهمیت بسیار زیادی داد. همچنین سهولت استفاده از آن چالشی است که توسعه دهندگان همیشه با آن درگیرند. مجموعه مواردی که به آن اشاره کردیم همه در شکل‌گیری ابزاری که امروز همه‌ کسب و کارها به آن نیاز دارند تاثیر دارد.

نسل اول: دستگاه های کارتخوان تلفنی با فناوری Dialup

کسانی که تجربه استفاده از اینترنت مبتنی بر خطوط تلفن را دارند، با خصوصات این سبک از اتصال آشنا هستند. اگرچه این فناوری امروز در کامپیوترها استفاده نمی‌ شود. هنوز برای اتصال برخی از ابزار ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد. مودم‌ های Dialup برای ارسال اطلاعات از خطوط مستقیم تلفن بهره می‌ برند و هنوز برخی از کارتخوان‌ های موجود با این روش کار می‌ کنند. از خصوصیات بارز این نوع از کارتخوان، اشغال شدن خط تلفن هنگام ارسال اطلاعات است. اگر در هنگام ارسال اطلاعات، از تلفن استفاده شود ارتباط قطع و باید فرایند کارت کشیدن مجددا تکرار گردد. این نوع کارتخوان برای کسب و کارهایی مناسب است که تعداد دفعات استفاده و مجموع تراکنش‌ های آن ها خیلی کم است. این نوع پوز نسبت به نسل‌ های بعدی خود کمی کند به نظر می‌ رسد.

نسل دوم: دستگاه کارت خوان شبکه‌ای (Lan)

ویژگی برجسته این نوع کارت خوان، استفاده از کارت شبکه برای اتصال به جای مودم دایالاپ است. کافیست از پورت پشت دستگاه کارت خوان یک کابل شبکه به محل سوئیچ یا مودم خود وصل کنید. بدون نیاز به خط تلفن، کارتخوان از طریق اینترنت به شبکه متصل شده و فرایند ارسال اطلاعات به سرعت انجام می‌ شود. سرعت بالای این نسل از کارتخوان برای فروشگاه های بزرگ و مراکز خریدی که تراکنش‌ های بالا و پیوسته نیاز دارند بسیار مناسب است. تقریبا تمامی کارتخوان‌ های ثابت فعلی دارای چنین قابلیتی هستند.

نسل سوم: دستگاه های کارتخوان دارای WiFi

این نوع کارتخوان شبیه تبلت یا لپ‌تاپ قابلیت اتصال به اینترنت از طریق وای‌فای را دارد. به خوبی و با سرعت کارتخوان‌ های متصل به Lan کار می‌ کند و تا شعاعی که برد فرستنده وای‌فای آن را پوشش می‌‌ دهد قابل جابجایی است. مهمترین مزیت این نوع کارتخوان عدم نیاز به کابل‌ کشی برای تلفن یا شبکه است. در فروشگاه هایی که نیاز به چندین کارتخوان هست این نوع بسیار کارآمد و به‌صرفه است. معمولا اکثر کارتخوان‌ های دارای وای‌فای، دارای کارت شبکه lan نیز هستند و هر دو نوع ارتباط را پشتیبانی می‌ کنند.

نسل چهارم: دستگاه پوز سیم‌کارتی یا مجهز به GPRS

این نوع کارتخوان، از بستر دیتای موبایل برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌ کند. به این صورت که پشت دستگاه، همانند موبایل محلی برای قرار دادن سیم‌ کارت وجود دارد و دستگاه قادر است از طریق فناوری GPRS، اطلاعات را ارسال کند. معمولا اکثر دستگاه های پوز سیم‌ کارتی، باطری هم دارند که صاحب دستگاه را قادر می‌ سازد آن را بدون محدودیت به هر نقطه‌ ای منتقل و استفاده کند. بزرگترین محدودیتی که این نوع کارتخوان دارد، عدم امکان استفاده در محلی است که پوشش موبایل در آن وجود نداشته یا سیم‌کارت استفاده شده قابلیت ارائه دیتا در آن محل را نداشته باشد. این نوع کارتخوان به دلیل سهولت جابجایی به کارتخوان‌ سیار هم مشهور است.

نسل پنجم:  کارتخوان اتصال مستقیم به کامپیوتر (PC-Pos)

متداول ترین استفاده از این نسل کارتخوان در فروشگاه های زنجیره‌ ای و مراکز بزرگ خرید است. در این نوع کارتخوان پس از صدور فاکتور مبلغ به صورت خودکار از طریق کامپیوتر به دستگاه منتقل شده و نیازی به وارد کردن دستی مبلغ نیست. نمونه متفاوت آن تقریبا در بیشتر پمپ‌بنزین‌ ها در حال استفاده است. بستر اتصال مستقیم کارت خوان با دستگاه های دیگر مثل صندوق فروش یا نازل پمپ بنزین یک رایانه‌ واسط است که قادر است هر نوع فعالیت مورد نیاز تعریف شده بین دو دستگاه را انجام دهد.

نسل ششم: کارتخوان‌ موبایلی یا شخصی

کارتخوان‌ های موبایلی در واقع همان دستگاه هایی هستند که با فناوری GPRS به شبکه بانکی متصل شده و اطلاعات را بر بستر دیتای موبایل منتقل می‌ کنند. این دستگاه ها از نظر ظاهری بسیار سبکتر و کوچکتر از نسل قبلی خود هستند و در ظاهر به موبایل شبیه هستند اما شکاف مخصوص کارت کشیدن دارند. برخی دارای چاپگر و برخی هم بدون چاپگر هستند. معمولا برای کسب و کارهای شخصی و تعداد تراکنش‌ های بسیار پائین مناسب می‌ باشند. این نوع کارت خوان به کارتخوان های شخصی معروف هستند و در مدل‌ های جدیدتر از سیستم‌عامل‌ های موبایل هوشمند مانند اندروید برای مدیریت اطلاعات آن استفاده می‌ شود.

هر چقدر تنوع دستگاه های پوز بیشتر شود، طیف وسیع تری از کسب و کارها را شامل می‌ شود. اغلب کارتخوان‌ های موجود امروزی همزمان دارای امکانات چند نسل هستند. با توجه به این که برای هر یک از انواع معرفی شده، برند های مختلفی در بازار موجود است؛ ممکن است تشخیص این که چه دستگاهی مناسب چه نوع کسب و کاری است برای برخی فروشندگان سخت باشد.

از همین رو مشاورین شرکت تجارت الکترونیک اسپیناس  آماده‌اند در این خصوص، اطلاعات لازم را در اختیار شما بگذارند. با ما تماس بگیرید.

 

کلیدواژه : انواع کارتخوان
9193335931
ارسال دیدگاه